Penginjilan Kontekstual dalam Penggunaan Media Sosial untuk Menyebarkan Injil di Era Digital
Keywords:
Contextual Evangelism, Social Media, Gospel, Digital AgeAbstract
: In the rapidly growing digital era, social media plays an important role in communication and information delivery, including in evangelism according to the Great Commission of Jesus Christ. Digital technology enables churches to reach individuals who do not yet know Christ through various online platforms such as websites, YouTube, Facebook, and Instagram. This research aims to explore the utilization of social media in evangelism, as well as how digital technology enriches creativity and innovation in the delivery of the gospel message. The method used in this research is descriptive qualitative, by collecting data through interviews and observations of churches that use social media in evangelistic ministry. The results show that social media is a very effective tool in delivering the message of salvation and shaping a more just and harmonious society. However, there are challenges such as cultural differences and limited resources in utilizing technology to its full potential. In conclusion, digital evangelism through social media not only expands the reach of the church, but also has a positive impact on the spiritual and social lives of the global community.
References
Akir, Z. (2003). Diffusion of innovations. In Education and Technology: An Encyclopedia (Vols. 1–2). Free Press.
Arifianto, Y. A., Saptorini, S., & Stevanus, K. (2020). Pentingnya Peran Media Sosial dalam Pelaksanaan Misi di Masa Pandemi Covid-19. HARVESTER: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen, 5(2), 86–104.
Arniwati., & Budiyarto, R. (2012). Dampak Teknologi Terhadap Kehidupan Rohani Anak dan Remaja. Gandum Mas.
Berhitu, R. (2022). Peran Gereja Dalam Aktualisasi Amanat Agung Bagi Msyarakat Di Era Dunia Digital. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen), 4(2), 204–212.
Berlo, D. K. (1960). The Process of Communication: an introduction to theory and practice. Holt, Rinehart, and Winston.
Bortwick, P. (1995). Pemberitaan injil Tugas siapa. yayasan kalam hidup.
Diana, R. (2019). Peran Komunikator Kristen dalam Strategi Pekabaran Injil di Era Revolusi Industri 4.0. Integritas: Jurnal Teologi.
Dwiraharjo, S. (2019). Kajian Eksegetikal Amanat Agung menurut Matius 28:18-20. Jurnal Teologi Gracia Deo, 1(2), 56–73. https://doi.org/10.46929/graciadeo.v1i2.8
Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan media sosial sebagai media penyajian konten edukasi atau pembelajaran digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013.
Gultom, J. M. P. (2022). Misi Gereja Dalam Pengembangan Praktek Penginjilan Pribadi Dan Pemuridan Generasi Z. Manna Rafflesia, 9(1), 18–36.
Halim, M. (n.d.). Model-model Penginjilan Yesus. Gandum Mas.
Hamatia, V. M. (2020). Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Nilai-Nilai Kekristenan Di Smk Negeri 1 Tinangkung. … Tugas Akhir Mahasiswa STT Star’s Lub.
Han, L. K., & Pandie, D. A. (2020). Urgensi dan Model Penginjilan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Logia: Jurnal Teologi Pentakosta, 2(1), 79–96.
HAURISSA, W. (2018). Puisi Sebagai Media Penginjilan. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(1), 73–106. https://doi.org/10.37196/kenosis.v4i1.52
Ibid. (40 C.E.).
Jones, S. (2012). Understanding Media: The Extensions of Man. In Encyclopedia of New Media. McGraw-Hill. https://doi.org/10.4135/9781412950657.n237
Linansera, Z. R., Sibarani, P. Y. P., & Riana, H. D. (2022). Penginjilan yang Efektif di Era Teknologi 4. O. Semper Reformanda, 4(1), 16–30.
Margareta, M., & Lie, R. (2023). Pelayanan Misi Kontekstual di Era Masyarakat Digital. Jurnal Ilmu Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 44. https://doi.org/10.25278/jitpk.v4i1.842
Melaksanakan Misi Gereja di Era Digital: Happy atau Frustasi? (2021). Kompasiana.Com.
Melalatoa, M. J. (1995). Ensiklopedi suku bangsa di Indonesia LZ. Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional Direktorat Jenderal Kebudayaan.
Nasrullah, R. (2015). Media Sosial; Persfektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.
Pasasa, A. (2015). Pemanfataan Media Internet Sebagai Media Pemberitaan Injil. Jurnal Simpson: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1).
Purba, E., Handayani, D., Magdalena, M., Sarumaha, N., & Wiryadinata, H. (2021). Redefinisi Ibadah pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teologi Berita Hidup, 4(1), 36–46.
Putman, J., Harrinton, B., & Coleman, R. E. (2016). Disciplesift Lima Perbedaan Yang Menolong Gereja Anda Mebuat Murid Yang Menghasilkan Murid. Yayasan Gloria,.
Santo, J. C., & Arifianto, Y. A. (2022). Pertumbuhan Rohani Berdasarkan 1 Petrus 2:1-4 dan Aplikasinya dalam Kehidupan Orang Percaya. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 5(1), 1–21. https://doi.org/10.34081/fidei.v5i1.212
Silitonga, R. (2020). Wawasan Dunia Kristen Dan Bahasa: Kepentingan Dan Implikasinya Dalam Pemberitaan Injil Melalui Media Sosial. Jurnal Luxnos, 6(2), 121–150.
Sisanto, N. J. (2023). Pandangan Kaum Muda Terhadap Model-Model Penginjilan di Media Sosial. SEKOLAH TINGGI TEOLOGI SATYABHAKTI MALANG.