Peranan Orangtua Dalam Memberikan Bimbingan PAK Menurut Amsal 22:6 Terhadap Perilaku Anak Umur 3-5 Tahun

Authors

  • Solamit Siregar Sekolah Tinggi Teologi Berita Hidup, Karanganyar
  • Kristiani Kristiani Sekolah Tinggi Teologi Berita Hidup, Karanganyar
  • Yesa Cinta Sekolah Tinggi Teologi Berita Hidup, Karanganyar

Keywords:

Role of Parents, Christian Religious Education, Proverbs 22:6, Behavior, Early Childhood

Abstract

Family is the smallest social unit that has an important role in shaping children's character. Parents, as the main figures in the family, have a great responsibility in educating and guiding children, especially in terms of Christian religious education. This study aims to describe the responsibility of parents in providing Christian Religious Education guidance according to Proverbs 22:6 on the behavior of children aged 3-5 years. This study uses a descriptive qualitative method by analyzing the text of Proverbs 22:6 and various related scientific sources. The results of the study indicate that the right parenting pattern from parents has a major influence on children's spiritual growth. Parents play an important role in instilling spiritual values from an early age, providing good examples, and creating a conducive environment for children's development. Proper education from a young age will shape children's characters that do not deviate from God's path until adulthood. This study provides an in-depth understanding of the meaning of Proverbs 22:6 and its relevance in early childhood education, with a focus on the role of parents as the main guides in shaping children's character according to Christian teachings. This study also highlights the importance of the role of parents as authoritative figures who have a divine mandate in educating children, which distinguishes it from other studies that may only focus on the psychological or social aspects of child rearing.

References

Alkitab. Lembaga Alkitab Indonesia: Jakarta, 2008.

Adoe, Y. S., & Sembodo, J. (2021). Peranan Keluarga Menurut Amsal 22:6 Dalam Pembentukan Karakter Anak. Miktab: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani. https://doi.org/10.33991/miktab.v1i1.277

Angin, Y. H. P., & Yeniretnowati, T. A. (2021). Pendidikan Keluarga Kristen: Regenerasi Pemimpin melalui Pemuridan dan Implikasinya. Jurnal Teologi Amreta (ISSN: 2599-3100), 4(2).

Aprianti, N., & Sugito, S. (2022). Pembelajaran dalam Pendidikan Anak Usia Dini Selama Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Literature Review. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2785–2794.

A’yun, Q., Prihartanti, N., & Chusniatun, M. A. (2015). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus Pada Keluarga Muslim Pelaksana Homeschooling). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Choirunnisa, B. C., & others. (2020). Peranan Ibu dalam Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4-5 tahun. Jubindo: Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 30–37.

Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). Dampak pandemi COVID-19 terhadap peran orang tua dan guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran daring anak usia sekolah dasar. Premiere: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11–30.

Deru, I. (2021). Makna Didiklah Orang Muda’’menurut Amsal 22: 6 dan Relevansinya bagi Gereja. REDOMINATE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 3(1), 19–31.

Dini, J. P. A. U. (2022). Kemandirian Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 588–600.

Harefa, O. (2016). Keluarga Sebagai Pusat Pembentukan Rohani Anak. Sekolah Tinggi Teologi Real BatamM, 3(1), 1–19.

Ihsani, I., & Santoso, M. B. (2020). Edukasi Sanitasi Lingkungan Dengan Menerapkan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Pada Kelompok Usia Prasekolah Di Taman Asuh Anak Muslim Ar-Ridho Tasikmalaya. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 289.

Kelelufna, J. H. (2020). Tidak Patut Mendidik Menurut Jalan yang Patut: Studi Eksegesis Amsal 22:6. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 5(1), 18–36. https://doi.org/10.30648/dun.v5i1.310

McMahon, M., & Watson, M. (2022). Career development learning in childhood: A critical analysis. In British Journal of Guidance & Counselling (Vol. 50, Issue 3, pp. 345–350). Taylor & Francis.

Nadeak, S., & Sharon, E. (2022). Strategi Orang Tua Dalam Mendidik Anak Usia Dini Menurut Amsal 22: 6 Terhadap Perkembangan Kecerdasan Spiritual Anak Dan Implikasi Bagi Orang Percaya. Jurnal Tabgha, 3(2), 130–154.

Obet Nego, & Mondolu, D. C. (2020). Pentingnya Tongkat Didikan Dalam Pola Asuh Anak Berdasarkan Amsal 22:15 Sebagai Evaluasi Terhadap Permissive Parenting. SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual, 7(1), 50–67. https://doi.org/10.47154/scripta.v7i1.60

Perkas, J. (2021). Aplikasi Amsal 22: 6 dalam Pendidikan Keluarga. HAGGADAH: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(1), 79–86.

Purwoto, P., Budiyana, H., & Arifianto, Y. A. (2020). Landasan Teologis Pendidikan Kristen dalam Perjanjian Baru dan Relevansinya bagi Pendidikan Kristen Masa Kini. DIDAKTIKOS: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 34–48.

Sakdiah, H., & Eliza, D. (2021). Pelaksanaan Perkembangan Bahasa pada Balita di Taman Penitipan Anak Twin Course Pasaman Barat (Implementation Of Language Development In Children In Day Care Twin Course West Pasaman). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 647–650.

Simatupang, R. (2020). Peningkatan Disiplin Belajar Melalui Pola Asuh Orangtua Kristen Berdasarkan Amsal 22:6 Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 Tarutung Kabupaten Tapanuli Utara Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Christian Humaniora, 4(1), 53–62. https://doi.org/10.46965/jch.v4i1.6

Sinurat, J., Daulay, M. I., Hasibuan, A. K. H., Setiawati, E., Rahmawati, Y., Meliani, F., Widiastuti, B. R., Wahyuni, R. S., Putnarubun, A., AnggrainI, D. D., & others. (2022). Pengembangan Moral & Keagamaan Anak Usia Dini.

Susanti, L., Maula, L. H., & Pridana, R. E. (2020). Peran Orang Tua Terhadap Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3), 121–126.

Triposa, R., Arifianto, Y. A., & Hendrilia, Y. (2021). Peran Guru PAK sebagai Teladan dalam Meningkatkan Kerohanian dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 109–126. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.24

Umrati and Hengky Wijaya. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

WIJANARKO, D. R. J. (2018). Mendidik Anak dengan Hati. Happy Holy Kids.

Wissang, I. O., Halla, N., Nggaruaka, T., & Wanaelo, A. (2021). Bahasa Figuratif Sebagai Spirit Solidaritas dalam Kitab Amsal. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(6), 2813. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i6.2918

Downloads

Published

2025-04-12

How to Cite

Siregar, S., Kristiani, K., & Cinta, Y. (2025). Peranan Orangtua Dalam Memberikan Bimbingan PAK Menurut Amsal 22:6 Terhadap Perilaku Anak Umur 3-5 Tahun. GRAFTA: Journal of Christian Religion Education and Biblical Studies, 2(2), 91–100. Retrieved from http://grafta.stbi.ac.id/index.php/GRAFTA/article/view/57