Strategi Pembelajaran Kolaboratif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Ajaran Kristen
Keywords:
Learning Strategy, Collaborative, Students, Religious EducationAbstract
Christianity learning is an important aspect in shaping students' character and faith. However, in its implementation, there is often a lack of active student participation as well as a deep understanding of the material being taught. One solution that can be applied is the use of collaborative learning strategies. This strategy involves students actively in the learning process through group work, discussions, and project-based activities. The purpose of this research is to examine various collaborative learning strategies that are effectively applied in learning Christian religious education, as well as providing an understanding of the benefits and impact on improving student understanding. The methods used in this research are literature study and observation of the implementation of collaborative learning strategies in several Christian religious education classes. The results showed that collaborative learning is able to increase students' motivation, participation, and understanding of Christian teaching materials. In conclusion, collaborative learning strategies are very relevant and effective to use in the context of Christian religious education to create meaningful and enjoyable learning for students.
References
Amiruddin. (2019). Pembelajaran Kooperatif dan Kolaboratif. Journal of Educational Science (JES), 5(1), 24–32.
Apriono, D. (2013). Pembelajaran kolaboratif: Suatu landasan untuk membangun kebersamaan dan keterampilan. Diklus, 17(1).
Fitriasari, N. S., Apriansyah, M. R., & Antika, R. N. (2020). Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Online. Inspiration: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 10(1). https://doi.org/10.35585/inspir.v10i1.2564
Gule, Y. (2021). Pentingnya Kompetensi Sosial Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Belajar Pendidikan Agama Kristen. 1(1), 89–104. https://doi.org/10.37368/ja.v5i1.183
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori dan Aplikasinya (L. peduli P. P. I. (LPPI) (ed.); Candra Wij).
Intarti, E. R. (2016). Peran guru pendidikan agama Kristen sebagai motivator. Regula Fidei. https://doi.org/10.33541/regula fidei.v1i2.626
Mohd Yunos, M. A. A., & Atan, N. A. (2014). Strategi Pembelajaran Kolaboratif Dalam Persekitaran Autentik Bagi Pembentukan Kemahiran Proses Sains Asas Prasekolah Menerusi Teknologi Apps. Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014.
Ngalim, P. (2013). Motivasi Belajar. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9, pp. 1–19). DIVA Perss.
Prawiromaruto, I. H., & Stevanus, K. (2022). Pendidikan Karakter Kristen Melalui Pengutamaan Formasi Rohani. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 7(2), 543–556. https://doi.org/10.30648/dun.v7i2.926
Putra, A., Damayanti, P. S., & Nurahmawati, N. (2021). Hubungan Keterampilan Sosial Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 217–221.
Sahertian, M. (2019). Pendidikan Agama Kristen dalam Sudut Pandang John Dewey. Jurnal Teruna Bhakti, 1(2), 101. https://doi.org/10.47131/jtb.v1i2.18
Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163.
Sardadevi, N., Winarti, A., & Leny, L. (2017). Keefektivan Strategi Pembelajaran Kolaboratif Terintegrasi Multiple Intelligence Dalam Pengembangan Kemampuan Kerjasama, Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif …. JCAE (Journal of Chemistry And ….
Sianipar, D. (2017). Pendidikan Agama Kristen Yang Membebaskan. Jurnal Shanan, 1(1), 136–157.
Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 165.
Suryani, N. (2010). Implementasi model pembelajaran kolaboratif untuk meningkatkan ketrampilan sosial siswa. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 8(2).
Susanti, S., Prasetyo, T., & Nasution, S. A. (2017). Model Pembelajaran Kolaboratif Sebagai Alternatif Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.30997/dt.v4i1.822
Ulfiana, E., & Asnawati, R. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kolaboratif Kontekstual terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 1–7.
Umrati, & Wijaya, H. (n.d.). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Widjajanti, D. B. (2008). Strategi Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Masalah. Semnas Matematika Dan Pendidikan Matematika 2008, 5, 1–10.