The Strategic Role of Theological School in Efforts to Formation of Excellent Indonesian Human Resources

Peran Strategis Sekolah Teologi dalam Upaya Pembentukan Sumber Daya Manusia Indonesia yang Unggul

Authors

  • Kalis Stevanus Sekolah Tinggi Teologi Tawangmangu

Keywords:

professionality, spirituality, School of Theology, human resources, excellence

Abstract

At this time, the era of disruption is characterized by technological developments and inventions that are all modern, there is a tendency for education in building society to forget and be dissolved by the current of secularization so that humans increasingly prioritize science and tend to ignore moral principles. School of Theology exists as a formal forum for the formation of superior human resources. The method used is a qualitative method with a library approach. It is concluded that the School of Theology has a strategic role to continue to strive to improve the quality of education in order to produce superior human resources to be sent to serve God's people, as follows: first is the need to prioritize the competence of expertise (professionality) and noble character (spirituality) of educators; second is adaptive to advances in technology and information so that the learning process is effective; the third is a balanced curriculum in both academic and practical aspects. These three things will improve intellectual abilities, skills and shape the character of students.

References

Andar Ismail. Selamat Menabur. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2019.

Andayani, Endah. “Pengaruh Profesionalitas Dosen Dalam Perkuliahan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Atas Layanan Akademik Pada Program Studi Pendidikan Ekonomi Fkip - Universitas Kanjuruhan Malang.” Jurnal Inspirasi Pendidikan 1, no. 1 (2012): 19–28. https://doi.org/https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi/article/view/473.

Andayani, Fera. “Spiritualitas Guru Kristen Dalam Profesionalitas Sebagai Pendidik.” Sekolah Tinggi Teologi Amanat Agung, 2015. https://doi.org/http://repository.sttaa.ac.id/id/eprint/250.

Ardianto, Yoni. “Memahami Metode Penelitian Kualitatif.” Direktorat Jenderal Kekayaan Negara (DJKN), 2019.

Arifianto, Paulus Purwoto; Hardi Budiyana; Yonatan Alex. “Landasan Teologis Pendidikan Kristen Dalam Perjanjian Baru Dan Relevansinya Bagi Pendidikan Kristen Masa Kini.” DIDAKTIKOS: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 3, no. 1 (2020): (34-48).

Baker, David L. Roh Dan Kerohanian Dalam Jemaat. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2004.

Benson, Clarence H. Teknik Mengajar Untuk Pelayanan Pendidikan Di Gereja. Malang: Gandum Mas, 1997.

Damanik, Sri Melfa. “Tantangan Dan Peluang UKI Menuju Perguruan Tinggi Unggul Pada Era Digitalisasi Dan Internasionalisasi.” In Bunga Rampai Karya Ilmiah Dosen “Digitalisasi Dan Internasionalisasi Menuju APT Unggul Dan UKI Hebat. Jakarta: UKI Press, 2020.

Hasanah. “Sistem Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi Untuk Mempersiapkan Manusia Indonesia Generasi 2045.” In Proceeding Konaspi :Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia VII 2012. Yogyakarta: Univ€rsitas Negeri YoS/akafi a, 2012.

Jehaut, Rikardus Moses. “Panggilan Untuk Mengajar: Harapan Terhadap Pendidik Katolik Dalam Berbagai Dokumen Magisterium Gereja.” Jurnal Alternatif - Wacana Ilmiah Interkultural 1, no. 1 (2019): 23–36.

Kalis Stevanus, Nathanail Sitepu. “Strategi Pendidikan Kristen Dalam Pembentukan Warga Gereja Yang Unggul Dan Berkarakter Berdasarkan Perspektif Kristiani.” Sanctum Domine: Jurnal Teologi 10, no. 1 (2020): 49–66. https://doi.org/10.46495/sdjt.v9i1.57.

Karim, B.A. “Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4.0 Dalam Pandemi Covid-19 (Refleksi Sosiologis).” Education and Learning Journal 1, no. 2 (2020): 102–12.

Tim Penyusun (David Hizkia Tobing dan. Bahan Ajar Metode Penelitian Kualitatif. Bali: Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran UNIVERSITAS UDAYANA, 2016.

Konaniah, Albert. “Sekolah Teologi Dan Gerakan Penginjilan.” Veritas: Jurnal Teologi Dan Pelayanan 3, no. 2 (October 2002): 217–23. https://doi.org/10.36421/veritas.v3i2.94.

Kristiawan, Muhammad. “TELAAH REVOLUSI MENTAL DAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBENTUKKAN SUMBER DAYA MANUSIA INDONESIA YANG PANDAI DAN BERAKHLAK MULIA.” Ta’dib 18, no. 1 (October 2016): 13. https://doi.org/10.31958/jt.v18i1.274.

Lian, Bukman. “Revolusi Industri 4.0 Dan Disrupsi, Tantangan Dan Ancaman Bagi Perguruan Tinggi.” In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 40–45. Palembang: Universitas PGRI Palembang, 2019.

Macarau, Kalis Stevanus; Vivilia Vivone Vriska. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Karakter Remaja Di Era 4.0.” JURNAL DINAMIKA PENDIDIKAN 14, no. 2 (2021): 117–30. https://doi.org/hhttps://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.56.

Nainggolan, John M. Menjadi Guru Agama Kristen: Suatu Upaya Peningkatan Mutu Dan Kualitas Profesi Keguruan. Bandung: Generasi Info Media, 2007.

Nata, H. Abuddin. “REVITALISASI PENDIDIKAN KARAKTER UNTUK MENCETAK GENERASI UNGGUL.” Seminar Nasional Yang Diselenggarakan Program Pacasarjana Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Kendari. July 2012.

Panggabean, Justice Zeni Zari. “Pendekatan Praksis-Teologis Dalam Fondasi Pendidikan Kristiani.” Kurios 4, no. 2 (October 2018): 167. https://doi.org/10.30995/kur.v4i2.81.

Prijanto, Jossapat Hendra. “Panggilan Sebagai Guru Kristen Wujud Amanat Agung Yesus Kristus Dalam Penanaman Nilai Alkitabiah Pada Era Digital [A Christian Teacher’s Calling in Response to Jesus Christ’s Great Commission in Instilling Biblical Values in a Digital Era].” Polyglot: Jurnal Ilmiah 13, no. 2 (August 2017): 13. https://doi.org/10.19166/pji.v13i2.325.

Purwoto, Paulus, Asih Rachmani Endang Sumiwi, Alfons Renaldo Tampenawas, and Joseph Christ Santo. “Aktualisasi Amanat Agung Di Era Masyarakat 5.0.” DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 6, no. 1 (October 2021): 315–32. https://doi.org/10.30648/dun.v6i1.640.

Sairin, Weinata. Identitas Dan Ciri Khas Pendidikan Kristen Di Indonesia Antara Konseptual Dan Operasional. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2011.

Sidjabat, B. Samuel. Strategi Pendidikan Kristen: Suatu Kajian Teologis-Filosofis. Yogjakarta: Andi Offset, 1995.

Sidjabat, B.S. Menjadi Guru Profesional : Sebuah Perspektif Kristiani. Yogyakarta: Andi Offset, 2000.

Stevanus, Kalis. “Karya Kristus Sebagai Dasar Penginjilan Di Dunia Non-Kristen.” Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika 3, no. 1 (June 2020): 1–19. https://doi.org/10.34081/fidei.v3i1.119.

———. “Rekonstruksi Paradigma Dan Implementasi Misi Gereja Di Indonesia Masa Kini.” Jurnal EFATA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan 7, no. 2 (2021): 105–15.

———. “Relevansi Supremasi Kristus Bagi Pemberitaan Injil Di Indonesia: Eksegesis Injil Yohanes 14:6.” KAMASEAN: Jurnal Teologi Kristen 2, no. 1 (2021): 32–46.

———. “Tujuh Kebajikan Utama Untuk Membangun Karakter Kristiani Anak.” BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1, no. 1 (2018): 79–95. https://doi.org/10.34307/b.v1i1.21.

Stevanus, Kalis, and Yunianto Yunianto. “Misi Gereja Dalam Realitas Sosial Indonesia Masa Kini.” HARVESTER: Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen 6, no. 1 (June 2021): 55–67. https://doi.org/10.52104/harvester.v6i1.61.

Sumiyatiningsih, Dien. Mengajar Dengan Kreatif Dan Menarik: Buku Pegangan Untuk Mengajar Pendidikan Agama Kristen. Yogjakarta: Andi Offset, 2007.

Tanduklangi, Rinaldus. “Analisis Tentang Tujuan Pendidikan Agama Kristen (PAK) Dalam Matius 28:19-20.” PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen 1, no. 1 (June 2020): 47–58. https://doi.org/10.34307/peada.v1i1.14.

Theffidy, Shintya Gugah Asih. “Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Di Tengah Covid-19,” March 2020.

Zaluchu, Sonny Eli. “Metode Penelitian Di Dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan [Research Methods in Religious Scientific Journal Manuscripts].” Jurnal Teologi Berita Hidup 3, no. 2 (March 25, 2021): 249–66. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93.

Downloads

Published

2022-01-27

How to Cite

Stevanus, K. (2022). The Strategic Role of Theological School in Efforts to Formation of Excellent Indonesian Human Resources: Peran Strategis Sekolah Teologi dalam Upaya Pembentukan Sumber Daya Manusia Indonesia yang Unggul. GRAFTA: Journal of Christian Religion Education and Biblical Studies, 1(2), 64–81. Retrieved from https://grafta.stbi.ac.id/index.php/GRAFTA/article/view/17