PAIKEM Implementation in Teaching the Concept of Salvation for Children Age 9-12

Implementasi PAIKEM dalam Pengajaran Konsep Keselamatan pada Anak Usia 9-12 Tahun

Authors

  • Kezia Tri Agustina Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia
  • Debora Nugrahenny Christimoty Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia
  • Karnawati Sekolah Tinggi Teologi Baptis Indonesia

Keywords:

Salvation, Sunday School, Children, Teaching, Christian Education

Abstract

People without exception have a need to be saved from the death. Likewise with children aged 9-12 years. These children are the age group with the highest number of people attending Sunday School. Physical characteristics of children aged 9-12 years are children who still like to move, play, and have a spirit that seems to never go out. Therefore we need a learning model that can really attract the attention of students. The PAIKEM model (Active, Innovative, Effective and Fun Learning) can be applied in teaching the concept of salvation which aims to change a person's life to become a disciple of Jesus. This research uses descriptive qualitative method. This study aims so that educators can understand the nature of students, get to know students personally and especially take advantage of student behavior in organizing learning. Furthermore, providing good feedback to improve learning activities so that they can experience a Christ-centered life. They can receive a real religious experience.

References

Amri, A. L. K. dan S. (2011). PAIKEM GEMBROT. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Asmani, J. M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Menyenangkan). Yogyakarta: Diva Press.

Aswan. (2016). Strategi Pembelajaran Berbasis PAIKEM. Yogyakarta: Aswaji Pressindo.

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ens, P. (2014). The Moody Handbook of Theology. Malang: Literatur SAAT.

Harefa, O. (2020). mplikasi Teologis Baptisan Air pada Keselamatan. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.78

Hwang, T. (2016). Apa Tujuan Penciptaan? AMI Publikasi Indonesia.

Ichwei, G. I. (2003). Teologi Sistematis (2nd ed.). Bandung: Lembaga Literatur Baptis.

Isriani Hardini dan Dwi Puspitasari. (2012). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep, & Implementasi). Yogyakarta: Familia.

Jauhar, M. (2011). Implementasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Kontuktivistik Sebuah Pengembangan Berbasi CTL. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Karlau, S. A. (2020). Kajian Teologis dan Yuridis Sistem Pendidikan menurut Struktur Teks Kejadian 1:1-31. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen. https://doi.org/10.46494/psc.v16i2.107

Kristianto, P. L. (2006). Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogjakarta: ANDI.

Limbong, F., & Arifianto, Y. A. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Menerapkan Model Pembelajaran PAKEM. TELEIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 41–51.

Narwanti, S. (2015). Panduan Menyusun Silabus dan Rencana Pelkasanaan Pembelajaran. Yogyakarta: Familia.

Okdriati S. Handoyo, D. (2011). Berakar dalam Kristus: Pemuridan Sederhana untuk Semua. Yogyakarta: Rumah KAMBIUM.

Rusman. (2014). Seri Manjamen Sekolah Bemutu: Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

S.Handoyo, O. (2017). Berakar dalam Kristus: Pemuridan Melalui Waktu Teduh. Yogyakarta: Yayasan Gloria.

Sabdono, E. (2016). Apakah Keselamatan Bisa Hilang. Bandung: Yayasan Kalam Hidup.

Sanjaya, W. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Santrock, J. W. (2017). Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri.

Subagyo, A. B. (2004). Pengantar Riset Kuantitatif dan Kualitatif (1st ed.). Bandung: Yayasan Kalam Hidup.

Supinah. (2008). Penyusunan Silabus dan RPP Matematika SD dalam Rangka Pengembangan KTSP. Yogyakarta: Departemen Pendidikan.

Umi Kulsum. (2011). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis PAIKEM. Surabaya: Gema Pustaka.

Uno, H. (2012). Belajar dengan Pendekatan PALKEM. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Usman, N. dan. (2011). Implementasi Pembelajaran. Yogyakarta: Rajawali Pers.

Warren, R. (2016). The Purpose Driven of Church. Malang: Gandum Mas.

Waruwu, M., Wijanarko, C. P., & Harmadi, M. (2022). The Role of Multiple Christian Religious Education in Building Multicultural Community Unity. GRAFTA: Journal of Christian Religion Education and Biblical Studies, 1(2). Retrieved from https://grafta.stbi.ac.id/index.php/GRAFTA/article/view/19

Wiriadinata, E. dan S. (2016). Pedoman Praktis Sekolah Minggu Baptis. Bandung: Dian Cipta.

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Downloads

Published

2022-07-29

How to Cite

Kezia Tri Agustina, Debora Nugrahenny Christimoty, & Karnawati. (2022). PAIKEM Implementation in Teaching the Concept of Salvation for Children Age 9-12: Implementasi PAIKEM dalam Pengajaran Konsep Keselamatan pada Anak Usia 9-12 Tahun. GRAFTA: Journal of Christian Religion Education and Biblical Studies, 2(1), 49–63. Retrieved from http://grafta.stbi.ac.id/index.php/GRAFTA/article/view/32